SUKA MAKAN TELUR MASIN? JANGAN TERKEJUT BACA INI!

Siapa yang suka makan TELUR MASIN? Mohon anda jangan terkejut lepas baca ini

Anda Suka Makan Telur Masin ? Jangan Terkejut Baca Ini. Aku tak tau kenapa telur masin bagi aku mesti bulan puasa. Sebab mungkin masa kecik kecik tiap kali menjelang puasa je mesti ada stok telur masin kat rumah untuk bersahur.
Almaklum la benda masin2 ni konon buka selera sikit masa sahur, kan? yelah.. sahur tu time tidur. Budak2 ni kalau dah mengantuk.. selera nak makan pun tak ada dah. Tapi bila dah masuk zon mak budak.. tak kira masa pulak selera dia. hahahaha

Telur masin ni orang guna telur itik yer anak anak.. Memang tak pernah dengar orang buat telur masin dengan telur ayam jauh sekali telur burung unta & gila la kalau guna telur cicak buat telur masin. Telur masin kalau kat pantai timur tak silap di panggil telur jeruk.

Yelah.. mungkin cara buat dia kena rendam dalam air garam dalam tempoh tertentu. Sampai sekarang aku sebenarnya tak tahu apa fungsi orang salut telur masin dengan tanah & arang tu. Kadang2 aku rasa macam menyusahkan bila nak masak. Nak kena cuci dulu tanah bersalut arang.

Normally telur masin ni kita rebus & makan dengan nasi. Tapi sekadar masakan berasaskan telur masin dah berubah.. ada yang guna telur masin sebagai perasa untuk masakan lain makan ketam goreng telur asin bagai. Tapi seumur hidup aku memang aku tak pernah makan lagi la telur masin goreng. Ada sapa kat sini pernah cuba telur masin goreng.

Loading...

Tapi yang ni aku confirm pengemar telur masin akan berubah persepsi terhadap telur masin.
Pasti anda tertanya-tanya apakah hukum memakan telur masin yang diperap hitam yang banyak dijual di pasaran dan hukum memakan ikan masin yang diperap tanpa dibuang isi perutnya terlebih dahulu.

Ikuti perkongsian Ustaz Fadhil Hj Hassan yang dipetik dari Radio Kedah dalam program Halaman Keluarga setiap hari jumaat yang boleh didengari pada pukul 12.15 – 12.45 tengah hari.

‎Dalam Bulan Ramadhan, selalunya kita akan mencari ikan masin masam, telur masin…. selalu makan time sahur, memang sedap sangat hmm…

Tapi, TAHUKAH KITA?

– “HARAM” kita makan ikan masin yang diperap, tanpa dibuang isi perutnya terlebih dahulu. Sebab ikan ini, jika kita tak buang isi perutnya terlebih dahulu… ikan itu dikira Najis. Tak boleh makan!

(Begitu juga dengan, Telur Masin yang salut hitam-hitam tu…. Ia diperap tanpa dibasuh terlebih dahulu. Sebab itulah… ustaz-ustaz melarang kita, dari memakan telur masin yang jenis itu…. Kerana, cara perapan seperti itu.. adalah sebati dengan Najis, HARAM kita memakannya. Tapi, kalau nak makan telur masin juga, cari yang diperap dengan air garam. Yang itu, insyaAllah bersih…. sebab ianya dibasuh terlebih dahulu, sebelum ia diperap dengan air garam.)

Loading...

DUA PERKARA YANG MENJADI HARAM:

1) “Di GARAMNYA.”

Contohnya: Ikan Tenggiri Masam.

– Diperap ikan tersebut tanpa dibuang perutnya, dan dicampur dengan garam, dan ia menjadi sebati dengan sekali najis-najisnya. Walaupun kita bawa balik dan membuang tahinya… tetap tak Boleh Makan.

2) “DIMASAK.”

Contohnya: Ikan Temenung Lengat.

Loading...

– Ikan temenung lengat ini, dilengat sekali dangan isi perutnya.

– Kalau sebelum masak itu, dicuci terlebih dahulu… tak apalah, kalau macam tu.

Wallahu’alam…

Sumber SajaHeboh

……………………………………………..

[ Artikel Trending di Bawah ]

INILAH AKIBATNYA APABILA SELALU MAKAN KAKI AYAM, ANDA PASTI TERKEJUT MENGETAHUINYA!

Kalau pergi ke pasar memang kaki ayam ni ada dijual lambak dengan harga yang murah. Paling sedap kalau masak kari ataupun sup kaki ayam. Tak payah nak makan dengan nasi makan sup kaki ayam macam tu je pun sedap. Tapi, dalam kesedapan kaki ayam tu pernah tak terfikir “akibat” dan kesan makan kaki ayam ni?

Jangan panik! Disini kami kongsikan sebenarnya kaki ayam ni banyak khasiatnya tau. Jom baca:

1. Kaki Ayam Kaya Kolagen

Dalam sebuah kajian yang dilakukan oleh Fakulti Sains Haiwan Universiti Chung-Hsing di Taiwan, terungkap bahawa kaki ayam mengandungi kolagen yang sangat tinggi. Walaupun kadar kolagen alami pada kaki ayam hampir sama dengan kolagen yang banyak dijumpai pada sayuran hijau dan buah-buahan yang banyak mengandung vitamin C. Kolagen adalah salah satu bahan khas yang diperlukan kulit tubuh untuk mengekalkan keanjalan kulit. Manfaat kolagen yang terdapat dalam kaki ayam sangat banyak, antara lain adalah:

i. Kolagen memelihara kesihatan kulit dan membentuk kulit yang anjal kerana menyokong pergantian sel-sel kulit mati dengan sel kulit baru yang lebih cepat.

ii. Kolagen membantu tubuh dalam menyerap kalsium dan protein sehingga membuat tubuh menjadi lebih sihat.

iii. Kolagen dapat meningkatkan pengeluaran sel darah merah kerana bekerja dengan menguatkan struktur pembuluh darah.

iv. Kolagen membantu tubuh dalam menurunkan berat badan kerana boleh meningkatkan metabolisme tubuh terhadap lemak.

v. Kolagen boleh membuat struktur tulang menjadi lebih kuat dan mencegah penyakit kerapuhan tulang.

2. Memelihara Sendi dan Mengurangkan Risiko Tulang Rapuh

Penyakit sakit sendi dan tulang rapuh biasanya banyak terjadi pada orang lanjut usia. Penyebabnya adalah tubuh tidak boleh mendapatkan kalsium dan tulang sudah tidak boleh menyerap kalsium dengan baik. Tapi dengan pengambilan kaki ayam sejak masih muda maka akan memberikan kesan yang berbeza. Bahagian kaki ayam memang hanya terdiri dari kulit, tendon dan tulang. Kandungan kaki ayam yang kaya dengan protein, kalsium, tulang rawan dan kolagen boleh mudah diserap oleh tubuh. Nutrisi ini sangat penting untuk mengukuhkan struktur tulang dan boleh mencegah kerapuhan tulang apabila sudah lanjut usia.

3. Menyembuhkan Cedera

Nutrisi yang dijumpai dalam kaki ayam adalah seperti protein dan kalsium. Kedua-dua nutrisi ini sangat penting untuk membantu menjana semula saraf, otot dan tulang manusia. Kajian yang sudah dilakukan oleh seorang penyelidik di Amerika mendedahkan bahawa potensi nutrisi tersebut boleh membantu menyembuhkan kecederaan. Walaupun keadaan kecederaan tulang belakang dipercayai boleh cepat sembuh dengan memakai makanan yang mengandungi kaki ayam.

4. Menyihatkan Saluran Pencernaan

Kaki ayam boleh dibuat menjadi kuah atau sup yang menyegarkan. Bahagian kaki ayam yang banyak mengandungi jaringan ikat dan tulang rawan yang sangat lazat. Bahkan semua nutrisi seperti protein, kolagen, kondroitin dan Glucosamine juga akan larut apabila dimasak menjadi sup. Khasiat dari pelbagai nutrisi ini juga sangat baik untuk membuat pencernaan menjadi lebih sihat. Kesan dari nutrisi ini juga sangat penting untuk membuat usus menjadi lebih lembut sehingga membuat saluran pencernaan anda menjadi lebih sihat.

5. Menjaga Kesihatan Kuku

Kaki ayam yang sudah dimasak akan mengeluarkan beberapa nutrisi yang sangat penting untuk tubuh. Pati atau beberapa jenis masakan lain dari kaki ayam boleh menghasilkan asid amino, kolagen, glisin, hidroksipolin, dan prolin yang boleh membantu menjaga kesihatan kuku. Kaki ayam yang dimasak biasanya akan mengeluarkan cecair atau gel khas yang banyak mengandungi gelatin. Nutrisi ini membantu tubuh dalam mengolah kalsium dan diserap oleh kuku.

6. Menyihatkan Gusi

Gusi adalah rangkaian kuat yang digunakan untuk menyokong gigi. Beberapa jenis penyakit gusi banyak disebabkan oleh masalah kesihatan gigi yang buruk. Namun boleh juga masalah ini ditimbulkan dari dalam tubuh. Kekurangan vitamin dan beberapa nutrisi lain juga akan membuat masalah pada gusi. Kaki ayam adalah makanan yang banyak mengandung nutrisi dalam jumlah yang sangat banyak. Ada jaringan ikat dan tulang rawan yang boleh berubah menjadi gel kerana mengandungi kolagen, asid amino, dan beberapa zat pembentuk gelatin. Kerana itulah semua zat ini akan memperbaiki keadaan kesihatan gusi.

7. Meningkatkan Sistem Kekebalan Tubuh

Kaki ayam memang terkenal dengan semua nutrisinya yang sangat penting seperti kolagen atau zat pembentuk gelatin. Selain itu ternyata kaki ayam juga mengandungi pelbagai jenis mineral seperti zink, tembaga, magnesium, kalsium dan fosforus. Semua mineral ini diperlukan oleh organ tubuh untuk membina kesihatan dan mengatasi pelbagai jenis penyakit. Dengan pengambilan kaki ayam maka juga boleh meningkatkan sistem kekebalan tubuh.

8. Membentuk Probiotik Semulajadi

Kaki ayam yang banyak mengandungi kolagen dan pelbagai jenis mineral lain ternyata juga boleh membentuk probiotik semula jadi. Agen gelatin yang banyak didapati pada cecair dari rebusan kaki ayam sangat baik dalam membentuk probiotik semula jadi. Probiotik akan membuat tubuh mampu membentuk imuniti semula jadi, menyihatkan usus dan mengatasi masalah saluran pencernaan.

9. Menyeimbangkan Hormon Tubuh

Kaki ayam juga menghasilkan beberapa jenis asid amino yang sangat baik untuk tubuh. Salah satu jenis asid amino yang dilepaskan dari kaki adalah arginin. Ini adalah jenis asid amino yang bermanfaat untuk tubuh. Salah satunya adalah membantu tubuh dalam melepaskan hormon yang menyebabkan perasaan tertekan dan stress. Bahkan arginina juga penting untuk menghasilkan hormon pembiakan baik untuk lelaki dan wanita.

10. Mencegah Kerosakan Rangkaian Tubuh

Manfaat kaki ayam yang terakhir adalah untuk menjaga kerosakan jaringan tubuh. Mempunyai rangkaian tubuh yang kuat memang sangat penting untuk kesihatan. Rangkaian ikat diperlukan untuk otot, tulang dan pelbagai jenis organ badan seperti hati, hempedu dan organ lain. Kaki ayam yang sudah dimasak akan mengeluarkan asid amino kumpulan glisin. Glisin mempunyai fungsi penting untuk mengukuhkan jaringan ikat tubuh, menjaga kesihatan organ tubuh, membantu tubuh dalam mengeluarkan racun-racun tubuh dan juga meningkatkan kualiti saraf sehingga dapat meningkatkan rasa selesa semasa tidur.
Tips Memasak Kaki Ayam
Kaki ayam memang terbukti mengandungi pelbagai nutrisi penting yang bermanfaat untuk membina kesihatan tubuh. Kaki ayam juga boleh membantu memulihkan stamina kerana keletihan, masa pemulihan selepas sakit atau operasi, memulihkan keadaan usus yang bermasalah dan mengatasi alergi terhadap beberapa makanan.

Namun memasak kaki ayam tidak boleh dilakukan secara sembarangan. Berikut ini adalah beberapa tips untuk memasak kaki ayam dan menghilangkan semua potensi bakteria.

1. Ambil bahagian kaki ayam. Potong paras paha bawah sehingga yang tertinggal benar-benar kaki.
2. Cuci dengan air bersih yang mengalir sehingga semua kotoran boleh keluar. Jika beli kaki ayam dari peniaga maka jangan terus memasaknya tapi cuci semula.
3. Potong semua bahagian kuku kaki ayam untuk menghilangkan bahagian kaki yang kelihatan kotor dan menjijikkan.
4. Rebus kaki ayam dengan air panas selama beberapa minit.
5. Longkang dan hilangkan lapisan kulit keras pada kaki ayam. Lapisan kulit berwarna kuning harus dihilangkan untuk mengurangkan potensi bakteria dan kotoran yang memang tertinggal dalam kaki ayam.
6. Rebus lagi bahagian kaki ayam dan masak sesuai dengan selera anda.
7. Selalu gunakan kaki ayam yang masih segar dan baru dipotong dan jangan memasak kaki ayam yang sudah disimpan lebih dari 48 jam di dalam peti sejuk.

Manfaat kaki ayam memang cukup banyak, namun pastikan anda memasaknya dengan cara yang benar. Kerana kaki ayam harus di cuci dengan bersih agar tidak menimbulkan bakteria yang berbahaya bagi kesihatan.

Sumber PelikDunia

Loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *