Pernah Dengar Air Nabeez? Inilah Minuman Kegemaran Rasulullah SAW yang Terbukti Mempunyai 7 Khasiat Ajaib Untuk Kesihatan Kita. Inilah Cara Membuatnya, Sebarkan Agar Ramai yang Tahu!…

Pernah Dengar Air Nabeez? Inilah Minuman Kegemaran Rasulullah SAW yang Terbukti Mempunyai 7 Khasiat Ajaib Untuk Kesihatan Kita. Inilah Cara Membuatnya, Sebarkan Agar Ramai yang Tahu!.

Amalkan setiap hari untuk mendapatkan tubuh yang cergas, minda yang cerdas, mata yang sihat dan badan yang bertenaga! Air nabeez adalah air rendaman kurma di rendam dalam air masak semalaman (dalam bekas yang bertutup) dan diminum keesokkan paginya.

1

Sumber mengatakan: air nabeez ni kegemaran rasullah s.a.w. Nabi akan rendam beberapa butir kurma atau kismis (salah satu) di dalam air untuk semalaman (dalam bekas bertutup) + minum air rendaman kurma tu diwaktu pagi. Air tu nabi minum & buah kurma yang dah lembik tu, nabi telan sekali. Oleh itu air nabeez nie dikatakan sebagai sunnah nabi.

Loading...

Terlalu banyak khasiat kurma yang menjadi sunnah Rasullah s.a.w. ini.

Nabi Muhammad SAW bersabda: “Rumah yang tidak ada kurma di dalamnya, akan menyebabkan penghuninya kurang sihat”. Nabi Muhammad SAW bersabda: “Berilah makanan kurma pada wanita yang hamil sebelum dia melahirkan, sebab yang demikian itu akan menyebabkan anaknya menjadi seorang yang tabah dan bertaqwa (bersih hatinya)”.

Sabda Rasulullah SAW :

“Barang siapa yang makan pagi dengan tujuh butir kurma Ajwah, maka tak akan mencelakainya racun dan sihir dihari itu”. (Riwayat Shahih Al-Bukhari)

Dari segi kesihatan tubuh badan, kurma telah dibuktikan sebagai:-

1. Pemberi & pemulih tenaga (ini antara sebab kita disunatkkan memakan kurma sebaik berbuka puasa)
2. Tinggi kandungan fiber ~ mengelakkan kolestrol jahat dari terkumpul di dalam badan. Sangat bagus dalam mengelakkan sembelit (atau meredakan & memulihkan diri dari sembelit)
3. Pemberi zat besi yang sangat bagus.
4. Kaya pottassium ~ penting dalam penjagaan jantung & menstabilkan tekanan darah

Loading...

Khasiat Air Nabeez

Air nabeez nie adalah minuman berakali, yang mampu menolong membuang asid dari perut dan sistem pencernaan badan. Juga membantu badan untuk menyingkirkan bahan toksin dari badan. Dalam ertikata lain sebagai detox. Disebabkan air nabeez nie tinggi kadar fiber, ia mampu membantu proses pencernaan yang baik dan meningkatkan / menajamkan fikiran. Agar kita tidak mudah lupa. Sangat bagus untuk memulihkan lemah tenaga batin.

Cara Membuat Air Nabeez

Rendam beberapa butir kurma (seelok2nyer bilangan ganjil) ke dalam air masak dalam jug air / gelas. Seelok2nyer dibuat waktu petang / malam, dan pastikan jug air / gelas tu bertutup. Keesokkan paginyer (dalam 8-12 jam selepas direndam), air tu bole diminum & buah kurma yang telah lembut tu dimakan begitu sahaja.

1. Tuangkan air minuman ke dalam gelas sebelum tidur.
2. Rendam kurma dalam air minuman tersebut..
3. Minum air rendaman dan makan kurma itu keesokan paginya sebelum sarapan.

Kurma yang elok digunakan adalah kurma ajwa. Tapi kalo takde kurma ajwa ~ sebarang kurma lain pun boleh.

Loading...

Pantang larang dalam membuat air nabeez
Hanya gunakan salah satu daripada buah2an pada satu2 masa. Tak boleh campurkan kurma & kismis untuk membuat air nabeez. Maksudnyer kena buat dalam 2 bekas yang berasingan kalau nak minum nabeez kurma dan nabeez kismis. Air nabeez nie kalo disimpan di dalam peti ais ~boleh tahan 1 – 2 hari.

Sumber:- KIAMBANG MERAH.

LEBIH TIPS UNTUK ANDA

Inilah 4 Langkah MUDAH Untuk Atasi Masalah Sinki TERSUMBAT Yang Ramai TAK TAHU !!! |Masalah yang sering di hadapi di rumah ialah sinki tersumbat. pelbagai cara yang digunakan untuk mengatasinya namun ia tetap berulang. disini kami kongsikan tips untuk mengatasinya yang sangat mudah.

Ni la rahsia abam, abam guna soda. Kedai hadware ade jual dik, tanya jelah tokey kedai tu. Biasanya soda ni tak display. Jangan tanya abam kenapa, abam pun tak tau. Ada orang cakap guna soda bikarbonat yang buat masak tu pn boleh. Tapi tak sekuat soda ni la. Kalau soda tu kuat abis melelas perut kau dik, tak gitu?

2

Ni bentuknya soda tu, keping². Jangan kau pegang dengan tangan pulak, melelas tangan kau abam tak tanggungjawab dik. Ikut pandai kau la..

3

2. Pastu kau masak air. Abam guna bekas paling besar abam ada. Lagi besar lagi banyak air, bermakna lagi banyak dia boleh cuci paip kau yang tersumbat tu.

4

3. Pastu kau letak soda macam ni ha. Tunggu air menggelegak untuk step seterusnya.

5

4. Ha, dah menggelegak pun air abam. Apa lagi, tutup api dan tuang dalam singki kau tu tanpa belas kasihan.

6

5. Tak sempat tunjuk macam mana soda tu bertindakbalas. Mana sempat dik, abam tuang pastu abam jugak nak shoot. Akak kau sedap je makan nasik.. kalau kau buat sendiri nanti tengok sendiri la ye..

Ok, dah selesai air turun semua kau pasang lagi air camni. Bagi kekotoran dalam saluran tu semua jalan. Suka² lepak dalam saluran buat apa, hangin je abam dik.. dah siap ni senyum je hakak kau. Yelah jimat tak payah panggil orang.. ok, tu je. Kim salam kat ayah kau ye dik, bagitau abam ucap slamat ari raye.. ✌

Kredit:- Mat Isa

Loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *