JANGAN Tertipu! Ramai Yang Tak Tau Rahsia Cara Nak Isi Minyak Dengan Betul..! Kongsikan Agar Ramai Tahu…

JANGAN Tertipu! Ramai Yang Tak Tau Rahsia Cara Nak Isi Minyak Dengan Betul..! Kongsikan Agar Ramai Tahu…


Ramai yg tak tau macam mana nk isi minyak semasa di stesen minyak.. Ini tips-tips yg berguna pada kita agar kita tahu dan faham.. mungkin lepas ini kita dah tak kena tipu dan kesslamatan semua orang termasuk diri sendiri serta keluarga terjaga..

panduan dan langkah berhati hati harus kita pupuk dan amalkan agar tidak terjadi kepada kita. jom saksikan dan simpan agar kita terselamat dari bencana kecelakaan dari kecuaian diri sendiri atau pun org lain. dapt jugak menolong sekiranya terjadi pada org lain ..

4 Rahsia Isi Minyak Yang Anda Tidak Tahu

1. Isi minyak di waktu awal pagi atau di waktu suhu sejuk

Kapasiti minyak petrol lebih banyak pada waktu sejuk berbanding waktu panas di siang hari yang mana ianya mempunyai wap yang berlebihan. Jika anda mengisi minyak di waktu tengah hari, akan kelihatan wap petrol keluar dari tangki minyak anda.

Loading...

2. Isi minyak dengan perlahan-lahan

Cara ini adalah supaya cecair petrol dapat masuk sepenuhnya ke dalam tangki dan mengurangkan fenomena wap petrol meruap bebas akan membazirkan minyak anda. Kawal picu dengan menarik secara separuh penuh. Ini dapat mengurangkan wap keluar bersama-sama petrol.

3. Isi minyak semasa tangki separuh penuh

Ini kerana semakin banyak baki minyak dalam tangki semakin kurang kapasiti ruang udara yang dipenuhi wap sekaligus anda akan dapat lebih petrol dalam tangki yang lebih optimum.

4. Isi minyak petrol ikut liter

Amalkan pengisian minyak dalam lliter, bukannya ringgit.

Loading...

Contoh:
Pergi ke kaunter, cakap nak isi 20 liter. pastu bayar RM46. ini lebih baik daripada isi RM40, kerana jumlah minyak yang masuk adalah 15.7894737 liter. Sedangkan nozzle hanya menyukat sehingga 2 tmpt perpuluhan sahaja.

p/s : Jangan lupa untuk matikan enjin kereta dan elakkan penggunaan handphone semasa mengisi minyak serta jangan lupa kunci kereta semasa mengisi minyak untuk mengelakkan kes kecurian yang sering berlaku di stesen minyak

LEBIH TIPS UNTUK ANDA…

Kamu pasti tahu apa itu “Silica Gel” atau Gel Silika dalam Bahasa Malaysia. Ya, meski namanya gel silika, namun bentuknya padat. Gel Silika ini adalah butiran seperti kaca dengan bentuk yang berpori, tidak beracun, dan dapat menyerap air dengan baik.

Biasanya kamu akan menemui gel silika di dalam bunngkusan makanan ringan, biskuit, kotak sepatu, dan lain sebagainya.

Loading...

Nah, mungkin banyak dari kamu membuangnya begitu saja. Namun, tahukah kamu, ternyata gel silika itu memiliki banyak fungsi yang menakjubkan loh!

1. Penyerapan air

Ketika handsetmu tanpa sengaja tercelup atau terendam ke dalam air, segera matikan handset, kemudian kamu dapat memanfaatkan gel silika ini dalam menyerap air.

Keluarkan bateri dan memory card, lalu masukkan handset ke dalam semangkok penuh gel silika. Biarkan handsetmu semalaman, lalu nyalakan lagi keesokan harinya.

Tentu saja jika keadaan sudah terlalu parah, kamu perlu membawa handsetmu ke kedai untuk segera diperbaiki.

2. Mencegah foto menjadi lembap dan berjamur

Biasanya foto yang sudah diletakkan terlalu lama di dalam album atau kotak, foto tersebut menjadi rentan akan udara yang lembap dan berjamur.

Caranya, selipkan gel silika ke sela album foto atau ke dalam kotak penyimpanan foto.

3. Menghilangkan lembapan

Di daerah yang kelembapan udaranya tinggi, membuat kaca pada kereta menjadi buram. Letakkan gel silika pada kaca kereta, maka dengan begitu kaca kereta menjadi jernih kembali.

4. Mencegah karatan

Masukkan gel silika ke dalam tempat penyimpanan barang-barang yang terbuat dari besi, maka hal ini dapat membuat perkakas tetap kering dan tidak karatan karena udara lembap.

5. Menjaga kualiti makanan

Letakkan pada tempat penyimpanan makanan untuk menjaga agar tidak lembap dan lebih tahan lama.

Nah, sudah tahu kan manfaat-manfaat gel silika. Yuk bagikan info ini ke teman-temanmu!

Loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *