INILAH 5 HAK ISTERI TERHADAP DUIT SUAMI YANG RAMAI PARA ISTERI TIDAK TAHU!… KONGSIKAN AGAR RAMAI YANG TAHU…

INILAH 5 HAK ISTERI TERHADAP DUIT SUAMI YANG RAMAI PARA ISTERI TIDAK TAHU!… KONGSIKAN AGAR RAMAI YANG TAHU…

Ramai dikalangan para isteri rasa terinaya dengan sikap suami mereka yang tidak memahami bahawa isteri juga mempunyai hak yang perlu ditunaikan oleh seorang suami kepada isterinya.

Ikatan perkahwinan adalah merupakan simpulan tanggungjawab dan amanah besar yang perlu dipikul oleh kedua-dua pasangan, suami dan isteri. Tanggungjawab suami adalah lebih berat daripada tanggungjawab isteri, meskipun ramai yang menganggap isteri lebih banyak beban berbanding suami.

Namun begitu, hakikatnya di alam akhirat nanti suami mempunyai bebanan yang lebih berat lagi untuk dilaksanakan, yang akan disoal oleh Allah SWT. Suami akan dipertanggungjawabkan atas segala yang berlaku ke atas isteri dan keluarganya.

Loading...

Dalam institusi rumahtangga, setiap pasangan suami isteri perlu menyedari bahawa masing-masing mempunyai hak tersendiri. Dalam Islam setiap suami wajib melayani isterinya dengan baik dan setiap isteri juga wajib taat dan melayani suami dengan sebaiknya. Islam adalah agama yang sempurna, setiap hukum dan peraturan yang terdapat bukan hanya memihak kepada lelaki, tetapi juga kepada isteri dan kesemua pihak.

Dari segi nafkah suami kepada isteri, suami perlu sediakan 5 nafkah ini:

makan minum isteri.
Duit belanja diri (Menurut Lembaga Zakat, potongan ke atas isteri adalah RM3000 setahun. Bila dibahagi 12bulan…jadi rm250 sebulan. Pun begitu, ia bergantung pada pendapatan/ehsan suami ) Duit belanja dapur.
peralatan mandian
ubat ubatan / medical
pakaian baru 2 persalinan setahun. Ini termasuk pakaian dalam, telekung, tudung, kasut dll.
rumah yang selesa untuk isteri tinggal dengan aman dan mudah membuka auratnya (tiada yg bukan mahram). Termasuk segala bil berkaitan rumah.

~petikan kuliah Ustaz Fawwaz~

Nasihat saya… kepada isteri, bila dah tahu bab nafkah ni, jangan pula demand lebih-lebih hingga di luar kemampuan suami ye. Apa2 pun ikut kemampuan suami. Jadilah penyejuk hati suami dalam segala keadaan. Kalau suami tak mampu, sedikit yang suami bagi tu kita bersyukurlah. Bila bersyukur, moga Allah tambah nikmat dan hidup pun lebih bahagia.

Satu lagi, tolonglah para isteri untuk amanah dengan duit yang suami beri. Misalnya untuk duit belanja dapur, bila memasak tu jangan terlalu berlebihan. Makan berempat saja, tapi masak macam untuk 10 orang. Bila tak habis, simpan peti ais…terlupa pulak nak makan..akhirnya dibuang. Kata ustaz, isteri yang selalu macam ni…isteri yang khianat. Dia tidak amanah. Mungkin dia tak sedar yang perbuatannya itu boleh mendatangkan dosa.

Loading...

Bagi suami yang isterinya bekerja pula, jangan sedap sangat guna duit isteri tanpa izinnya. Dah lah duit rumah guna potongan gaji isteri, duit dapur pun under isteri….duit makan isteri kat ofis tak pernah hulur…konon cakap, “duit gaji saya, saya simpan untuk emergency..untuk kegunaan kita jugak”….Awak, kalau isteri awak tu tak halalkan, tak lepas nanti awak kat akhirat.

Ada sahabat saya beritahu, suaminya setiap malam sebelum tidur akan selalu minta maaf dan minta dihalalkan jika dia ada teralpa tentang tanggungjawabnya atau ada termakan duit isterinya. Bila suami cakap macam tu…takkanlah kita tegar untuk tidak memaafkan. Betul tak?

Isteri jika bekerja, walaupun memang bukan tanggungjawab kita untuk cover belanja rumah, tapi jika suami memang tak mampu, kita belajarlah untuk sabar dengan ujian ni, belajar untuk redha dan seterusnya bersyukur. Kenapa perlu syukur?

Bersyukurlah kerana di sebalik ketidakmampuan suami itu, ada hikmah tersembunyi. Allah rupa-rupanya nak bagi kita pahala besar. Mulai sekarang, segala yang kita belanja untuk keluarga tu niatkanlah sebagai sedekah. Sedekah pada keluarga terdekat, pahalanya sangat WOW melebihi pahala sedekah fisabilillah kata ustaz. Sentiasa ingat, hidup kita di dunia ni untuk kumpul pahala sebanyak-banyaknya. Syurga tu kan mahal.

Sesungguhnya sedekah itu menggugurkan dosa seperti air memadamkan api…juga membentengkan kita daripada api neraka.

Semoga bermanfaat. Wallahualam.

Loading...

Kredit: Duit Suami Nafkah Isteri

LEBIH ARTIKEL TRENDING…

……………………………………………………………………………………………………………………………………..

6 SEBAB KENAPA ANDA KERAP DIGIGIT NYAMUK BERBANDING ORANG LAIN. KETAHUI SEBABNYA, ANDA PASTI TERPEGUN!…

7 sebab kenapa anda kerap digigit nyamuk berbanding orang lain

Siapa kat sini yang sering menjadi mangsa gigitan nyamuk? Kadang – kala bila kita berada di kawasan banyak nyamuk anda sering menjadi tumpuan gigitan berbanding rakan yang lain.

Pernah tak anda terfikir kenapa anda yang menjadi pilihan nyamuk – nyamuk terbabit? Sebenarnya perkara ini berlaku disebabkan banyak faktor dan iantaranya ialah :

1. Badan yang lebih banyak mengandungi karbon dioksida menjadi salah satu sebab anda lebih tampak menyelerakan pada serangga. Manusia yang memiliki tubuh besar atau mengandung akan mengeluarkan lebih banyak karbon dioksida dan secara tidak langsung ia menjadi pilihan gigitan serangga.

Loading…

2. Mempunyai suhu badan yang lebih tinggi berbanding yang lain

Sekali lagi, manusia yang memiliki tubuh besar dan wanita mengandung kebiasaannya mempunyai suhu badan yang lebih itu, selain itu, orang yang baru lepas melakukan senaman juga akan memiliki suhu badan tinggi berbanding normal.

3. Jenis darah menjadi faktor anda digigit

Kajian menyatakan darah jenis O lebih digemari oleh nyamuk berbanding darah jenis A. Walaupun begitu, tiada kajian lanjut tentang perkara ini.

4. Kajian yang sama juga menunjukkan bahawa sesetengah orang akanmengeluarkan bahan kimia melalui kulit mereka yang menyatakan jenis darah mereka.

5. Komposisi mikrob pada kulit anda

Kita semua mempunyai flora mikrob yang unik dan cantik yang hidup di kulit kita. Malah, kita mempunyai lebih banyak mikrob pada kulit kita berbanding sel-sel kulit yang sebenarnya. Dan komposisi unik mikrob kami mempengaruhi berapa nyamuk yang mahu menggigit kami.

6. Aktif Bersukan

Senaman meningkatkan jumlah asid laktik yang dirembeskan oleh kulit anda, serta meningkatkan suhu tubuh keseluruhan anda. Untuk nyamuk, ini adalah makanan yang lazat dan kopi segar di hadapan seseorang yang baru sahaja bangun dari tempat tidur.

LEBIH ARTIKEL TRENDING…

……………………………………………………………………………………………………………………………………..

SEBENARNYA ANDA WANITA TIDUR WAJIB PAKAI BRA ATAU TIDAK? SEORANG PAKAR MENDEDAHKAN HASIL KAJIANNYA..

Ladies, kalau tidur pada pakai bra atau tidak? Semua orang seolah-olah mempunyai pendapat yang berbeza mengenai hal ini. Beberapa orang berpendapat bahawa tidur pakai bra boleh mencegah payudara kendur, yang lain mengatakan bahawa bra yang dipakai semasa tidur akan menghalang kerja kelenjar getah bening dan bahkan boleh menyebabkan kanser payudara.

Sebenarnya jawapannya boleh atau tidak? Bingung …

Hasil kajian, kira-kira 80% wanita tidur tidak pakai bra dan 20% wanita tidur pakai bra. Dari dari kajian voting. Daripada 100 wanita, hasilnya 95% wanita memilih tidak mahu pakai bra masa tidur dan 5% wanita memilih mau pakai bra. Boleh membuat payudara semakin kencang.

Jadi, lebih baik pakai bra atau tidak?

Tidur pakai bra boleh memberikan keselesaan, tapi bukan menjadi jaminan agar payudara boleh tetap kencang. Wanita yang mempunyai payudara besar cenderung untuk tidur menggunakan bra, begitu pula dengan ibu hamil, kerana payudara mereka boleh membesar sehingga dua kali ganda dari saiz mereka pada normalnya dan jauh lebih berat

 

Namun harus ingat, pilih bra yang tidak terlalu ketat hingga menghadkan atau menghentikan peredaran darah. Elakkan model bra yang keras dan kaku. Kawat bra boleh menekan dada saat kamu meniarap, boleh jadi menyebabkan iritasi .. Pilih jenis bra berbahan halus dan lembut, seperti bra sukan, tapi jangan pula yang terlalu melar atau longgar. Bra tidur yang baik tidak hanya memberikan sokongan, tetapi juga tidak sampai menyesakkan!

 

Namun begitu, kamu harus lebih jeli dalam meneliti tanda dan gejala lain, seperti edema (pengumpulan cecair di payudara), perubahan payudara non-kanser, baik bentuk atau saiz pada kelenjar getah bening aksila.Kelenjar ini berada di kawasan ketiak dan berfungsi sebagai perlindungan pertama tubuh terhadap segala jenis jangkitan, material asing, dan sel kanser.

Sampai sekarang ini masih berusaha menyiasat segala kemungkinan yang berkaitan dengan payudara. Faktor-faktor apakah yang boleh meramalkan atau secara permisif mengembangkan kanser payudara, namun sangat diragukan bahawa faktor luaran seperti bra mempunyai pengaruh yang signifikan.

Anda sendiri tidur pakai bra atau tidak? Tapi .. setakat ini, tidak ada masalah sama ada kamu memilih tidur pakai bra atau tidak. Ini semua bergantung dengan aspek keselesaan setiap orang!
Punca Kanser Payudara
Setakat ini tiada siapa yang benar-benar pasti apa punca kanser payudara. Antara faktor yang sering dikaitkan dengan kanser payudara termasuk sejarah kanser dalam keluarga, umur, genetik, pil perancang keluarga, berat berlebihan dan gaya hidup kurang aktif. Menurut Dr. Joseph Mercola, antara punca utama kanser payudara adalah kekurangan nutrien dan pendedahan kepada pencemaran alam sekitar. Institut Penyelidikan Kanser Amerika menganggarkan bahawa kira-kira 40 peratus daripada kes kanser payudara di Amerika boleh dicegah jika orang ramai membuat pilihan gaya hidup yang lebih bijak.
Peringkat Kanser Payudara
Untuk mendiagnosis kanser payudara, pemerhatian dibuat melalui mamografi atau MRI payudara. Peringkat kanser payudara ditentukan mengikut sifat sel atau tahap pembiakan (proliferasi).

Peringkat 0 atau tumor kanser di tempat asalnya (karsinoma in situ) dikira sebagai risiko kanser payudara tanpa kehadiran penyakit itu sendiri. Karsinoma lobular in situ atau LCIS adalah merujuk kepada pengalas sel abnormal di dalam kelenjar payudara. Karsinoma duktal insitu atau DCIS adalah merujuk kepada pengalas sel abnormal di dalam duktus payudara.

Peringkat I merujuk kepada kanser payudara pada peringkat awal di mana ukuran melintang tumor kurang dari 2 sentimeter dan belum lagi merebak. Peringkat II juga merujuk kepada kanser payudara pada peringkat di mana ukuran tumor adalah antara 2 hingga 5 sentimeter; atau lebih dari 5 sentimeter tetapi belum merebak; atau kurang dari 2 sentimeter tetapi telah merebak ke nodus limfa ketiak.

Peringkat III ialah di mana ukuran melintang tumor telah meningkat ke 5 sentimeter dan telah merebak ke nodus limfa ketiak; atau telah merebak dengan banyaknya ke nodus limfa ketiak; atau telah merebak ke nodus limfa terpencil di dalam tulang selangka atau tulang dada.

Peringkat IV merujuk kepada situasi di mana kanser payudara telah merebak ke kawasan di luar kawasan dada.
Kaedah dan Pilihan Rawatan
Rawatan bergantung kepada ciri-ciri atau kelas kanser payudara. Berbincanglah dengan doktor anda untuk pilihan rawatan yang sesuai dengan anda atau pesakit berkenaan. Pilihan rawatan umum untuk kanser payudara adalah pembedahan, terapi radiasi, kemoterapi, terapi hormon dan terapi sasaran.Sebelum membuat apa-apa keputusan mengenai pilihan rawatan, pastikan keputusan biopsi diteliti dahulu oleh pakar yang berpengalaman dan mempunyai pengetahuan luas tentang kanser payudara.

Terdapat juga rawatan alternatif seperti penggunaan dos tinggi vitamin D dan mengambil makanan yang mempunyai nutrien tertentu. Ada juga yang menggunakan homoeopathy sebagai rawatan alternatif.

Sumber: Pixp

Edited : facebook.com/kisahbenar.co

LEBIH ARTIKEL TRENDING…

……………………………………………………………………………………………………………………………………..

Sehingga kini masih ramai lagi diantara kita tertanya-tanya apakah rahsia kecantikan yang dipegang oleh masyarakat Cina. Lihat sahajalah pada kulit wajah mereka, lembut, mulus dan bersih. Biarpun ditelan usia atau dipanggang panas oleh matahari, kulit mereka tetap nampak berseri dan paling penulis suka ialah mereka tidak perlu tacap wajah mereka dengan solekan tebal.

Tinggal beberapa hari sahaja lagi kita semua bakal menyambut Tahun Baru Cina 2017 ini, jadi penulis berpakat untuk mendedahkan rahsia kecantikan orang cina untuk pembaca sekalian. Persiapakan wajah anda dengan petua-petua dibawah, biar perayaan tahun baru ini anda tampil dengan wajah berseri!

#1 Mask Kacang Hijau 

Foto - iStockFoto – iStock

Biasa dengar kacang hijau atau bubur kacang hijau kan? Nah, kali ini anda boleh gunakan kacang hijau(ditumbuk) atau jenis serbuk untuk dijadikan mask. Petua ini diamalkan sejak zaman kegemilangan maharaja besar cina, ia amat bagus dalam merawat jerawat. Anda hanya perlu campurkan serbuk kacang hijau bersama air atau yogurt Greek dan jadikan ia sebagai mask.

#2 Teh Hijau Untuk Kekal Muda

Foto - Medical News TodayFoto – Medical News Today

Minuman teh sudah menjadi sinonim dengan masyarakat cina. Menariknya amalan ini membantu mereka untuk tampil awet muda. Air teh hijau sudah menjadi minuman trend zaman kini, dimana-mana ada sahaja sajian teh hijau. Tapi biarlah anda mendapatkan manfaat teh hijau dari yang original. Teh hijau dipercayai mengandungi anti-oksidan tinggi dan meningkatkan daya metabolism badan.

#3 Urutan batu Jade 

Foto - LivinglyFoto – Livingly

Ini kedengaran asing bukan? Tapi percayalah, urutan dari batu jade merupakan legasi kecantikan sejak zaman purba mereka. Urutan ia membantu melancarkan peredaran darah, mengurangkan garisan halus dan merawat cela wajah. Selesai rutin membersih kulit, urut wajah dengan roller batu jade dengan krim pelembab atau serum. Urut wajah keatas dan keluar, alamilah perbezaannya!

#4 Mask Kunyit 

Foto - www.myhealthylivingcoach.comFoto – www.myhealthylivingcoach.com

Ingin menyerlah tona kulit anda supaya tampak berseri? Sediakan mask dari serbuk kunyit, mudah sahaja campurkan serbuk kunyit bersama air atau yogurt dan sedikit madu, seterusnya sapukan pada wajah tunggu sehingga 10-15 minit. Amalan memakai mask kunyit mampu mengurang kedutan dan menyerlah tona kulit.

#5 Kulit cerah dengan daun pudina 

Foto - FoodFoto – Food

Ini adalah rahsia petua yang paling ditunggu-tunggu ramai. Inginkan kulit cerah semulus kapas, dapatkan daun pudina kemudian lumatkan ia dan tepek pada kulit wajah anda. Cara semulajadi ini, sangat bagus dalam merawat cela dan juga memberi kecerahan pada kulit. Tak percaya? Sila cuba dulu..

#6 Pantang – larang moden 

Foto - Women's HealthFoto – Women’s Health

Jika diatas ialah petua-petua dari zaman silam, tapi tidak lupa mereka juga mempunyai petua kecantikan untuk produk kecantikan zaman moden. Apa yang mereka selalu ingatkan ialah, jangan sesekali mencampur aduk kegunaan produk. Sebagai contoh, jika ianya losyen badan hanya guna pada badan begitu juga pada produk yang lain.

Loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *